JUAN-RAMÓN BARBANCHO

Home / JUAN-RAMÓN BARBANCHO

Juan-Ramón Barbancho (esp)

Doctor en Historia del Arte. Comisario independiente y ensayista. Miembro de la Sociedad Española de Estética y Teoría de las Artes y de la Coordinadora Andaluza de Memoria Histórica y Democrática. Ha sido profesor invitado en las universidades Central y Católica del Ecuador (Quito), becado por la SENESCYT (Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación del Ecuador). Su investigación se centra en las relaciones entre arte, política y sociedad y sobre la Memoria Democrática LGBT. 

Publicaciones (resumen)

Memoria histórica e identidades sociales en la fotografía de Manuel Muñoz. En Identidades sociales y memoria colectiva en el arte contemporáneo andaluz. Ed. Centro de Estudios Andaluces. 

La imagen como fábrica. Fotografía contemporánea en Andalucía. Ed. Centro de Estudios Andaluces. 

Arte desde una perspectiva sociológica. Experiencias sobre arte, política y sociedad. Ed. Ars Activus. España.

Travelling city. Ed. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. 

Construcción visual de lo social. Fotografía contemporánea en el Ecuador. Ed. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. 

Poética de la memoria. Capítulo en el libro “Dolor, represión y censura política en la cultura del siglo XX”. Ed. Libargo. Granada, 2016. 

SER TÚ MISMA era un delito. Ed. Las liebres muertas. Sevilla, 2017. 

La experiencia de la frontera. En Manifiesto. Ed. (con)Tensión. México. 

Cicatrices en la memoria. Ed. Egales, Madrid-Barcelona, 2019. 

Good as you. Representaciones de la Homosexualidad en el arte contemporáneo. Ed. Algorfa. Segunda edición. Málaga, 2019.

Arte y posmemoria. El arte como preservación de la memoria tras el conflicto. Brumaria, España, 2020.

 

Doctor in Art History. Independent curator and essayist. Member of the Spanish Society of Aesthetics and Theory of the Arts and of the Andalusian Coordinator of Historical and Democratic Memory. He has been a visiting professor at the Central and Catholic Universities of Ecuador (Quito), with a scholarship from SENESCYT (Secretariat of Higher Education, Science, Technology and Innovation of Ecuador). His research focuses on the relationships between art, politics and society and on LGBT Democratic Memory.

Publications (abstract)

Historical memory and social identities in the photography of Manuel Muñoz. In Social Identities and Collective Memory in Andalusian Contemporary Art. Ed. Andalusian Studies Center.

The image as a factory. Contemporary photography in Andalusia. Ed. Andalusian Studies Center.

Art from a sociological perspective. Experiences on art, politics and society. Ed. Ars Activus. Spain.

Traveling city. Ed. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Visual construction of the social. Contemporary photography in Ecuador. Ed. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Poetics of memory. Chapter in the book “Pain, repression and political censorship in the culture of the twentieth century.” Ed. Libargo. Granada, 2016.

BEING YOURSELF was a crime. Ed. The dead hares. Seville, 2017.

The experience of the border. In Manifesto. Ed. (With) Tension. Mexico.

Scars in memory. Ed. Egales, Madrid-Barcelona, ​​2019.

Good as you. Representations of Homosexuality in contemporary art. Ed. Algorfa. Second edition. Malaga, 2019.

Art and post-memory. Art as preservation of memory after the conflict. Brumaria, Spain, 2020.

Descripción
Socials