Gabriela Golder (arg)
Artista visual, curadora, profesora en la Argentina y en el exterior. Es codirectora de la Bienal de la Imagen en Movimiento (BIM) y de CONTINENTE, Centro de Investigación en Artes Audiovisuales de la Universidad Nacional de Tres de Febrero. También es curadora de El Cine es Otra Cosa, ciclo de cine y video experimental del Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. Realizó sus estudios de grado en la Universidad del Cine y un Master en Hypermedia en la Université Paris VIII, París, Francia.
Es profesora titular en la Carrera de Artes Electrónicas y en la Maestría de Tecnología y Estética de las Artes Electrónicas de la Universidad Nacional de Tres de Febrero, en la Universidad del Cine y en la Universidad Maimónides.
Trabaja en video, instalaciones e intervenciones site specific. Sus obras fundamentalmente plantean cuestiones relacionadas con la memoria, la identidad y el mundo del trabajo.
Fue artista en residencia en el Banff Centre for the Arts, Canadá; en el Centre International de Création Vidéo Pierre Schaeffer, Francia; en la Kunsthochschule für Medien, Alemania; en el Schloss Balmoral, Alemania; en el Wexner Center for the Arts, Estados Unidos; en la Université de Québec à Montréal, Canadá; en la Chambre Blanche, Quebec, Canadá; en la Red Bull House of Art, San Pablo, Brasil, y en Le Centquatre, París, Francia.
Sus obras recibieron diversos premios, entre otros: Estado da Arte, en la 21a Bienal de Arte Contemporánea Sesc_Videobrasil; BA Sitio Específico, 2014, Premio Luis Espinal-Mostra CineTrabalho, Brasil, 2011; Ars Electronica, 80+1 Project (for ARRORRÓ project), 2009; Premio Sigwart Blum de la Asociación de Críticos de Arte de Argentina, 2007; Media Art Award del Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), Alemania, 2004; Primer Premio en el Salón Nacional de Artes Visuales, 2003; Primer Premio Videobrasil, 2003; Gran Premio Festival Videoformes, Francia, 2003, y Tokio Video Award, Japón, 2002.
Entre sus exhibiciones se incluyen: 2019: 21a Bienal de Arte Contemporánea Sesc_Videobrasil, Sao Paulo, Brasil; Inmediatamente después y poco antes de, Bienalsur, Ciudad de Buenos Aires, Argentina; Recuperando historias, recuperando deseos, Bienalsur, Ciudad de Buenos Aires, Argentina; Estado de Situación, Centro Cultural Conti,Ciudad de Buenos Aires, Argentina; Conversation Piece, MacroAsilo – Museo d’Arte Contemporanea di Roma; Canto al trabajo, El Obrador, Buenos Aires, Argentina; Videoerrante, Museo de Arte Miguel Urrutia (MAMU), Bogotá, Colombia 2018: Estado(s) de Emergência, Paço das Artes, San Pablo, Brasil; Artists’ Film International, PROA, Buenos Aires, Argentina; Post-Colonial Frames / Landing Americas, B#side War, International Art Festival on xx Century Conflicts, Treviso, Italia; El futuro de la memoria, Parque de la Memoria, Buenos Aires, Argentina. 2017: Bienal de Jakarta, Indonesia; Artist’ Film International, Gabriela Golder and Wojciech Bakowski, Whitechapel Gallery, Londres, Inglaterra; La mirada que se separa de los brazos, BIENALSUR, Centro Cultural Haroldo Conti, Buenos Aires, Argentina; Pacific Standard Time: LA/LA, Video Art in Latin America, LAXART, Estados Unidos; Disasters of Peace, The Horse Hospital, Londres, Inglaterra; El centro en movimiento, Centro Cultural Kirchner, Buenos Aires, Argentina. 2016: Gabriela Golder, Dazibao, Montreal, Canadá; La tierra tiembla, Centro Cultural Recoleta, Buenos Aires, Argentina; Vues subversives: les traces des hommes, Hall Partage, Metz, Francia; Dissonance, Getty Center, Los Ángeles, Estados Unidos; Aires de familia, Nube Gallery, Santa Cruz de la Sierra, Bolivia. 2015: When the Southern Cross speaks, Göteborg International Biennial for Contemporary Art, Suecia; My Buenos Aires, La Maison Rouge, París, Francia; Espacios ajenos. Lugares propios, MARQ, Buenos Aires, Argentina; Experiments in Cinema, Albuquerque, Estados Unidos; Feelings, Beaver Hall Gallery, Toronto, Canadá; Territorios de desastre, EAC, Montevideo, Uruguay. 2014: Multitude, Sesc Pompéia, San Pablo, Brasil; Entre Tiempos… La Colección Jozami en el Museo Lázaro Galdiano, Madrid, España; The Progress Trap, DEAF, Rotterdam, Holanda; Ensayos iluminados, Muntref, Buenos Aires, Argentina. 2013: Panoramas do Sul, Videobrasil, San Pablo, Brasil; Monitoring, Kassel, Alemania; Women commentators, Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Varsovia, Polonia; In the Country of Last Things, Museo de Arte Contemporáneo de Lima, Perú; Conversation Piece, Casa Mariátegui, Lima, Perú. 2012: Recorridos, Centro Cultural Recoleta, Buenos Aires, Argentina; Mediations Biennale, Poznan, Polonia; Care Crisis, Futura Centre for Contemporary Art, Praga, República Checa. 2011: 10th Sharjah Bienal, Emiratos Árabes Unidos; Radical Shift. Politische und soziale Umbrüche in der kunst Argentiniens seit den 60er Jahren, Museum Morsbroich, Leverkusen, Alemania; Time | Behind the Vision, Praxis International, Miami, Estados Unidos. 2010: On ne se moque pas de la mort, Le 104, París, Francia; Habitada, La Llotgeta, Valencia, España; Tales of resistance and change, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt, Alemania; Inconsciente óptico, Galería 713, Buenos Aires, Argentina; Mujeres. 1810-2010, Casa del Bicentenario, Buenos Aires, Argentina. 2009: X Bienal de La Habana, Cuba; Arrorró, Ars Electronica, Linz, Austria; Kunst Direkt, Mainz, Alemania; Tragicomedia, CajaSol, Sevilla, España.
Visual artist, curator, teacher in Argentina and abroad. She is co-director of the Biennial of the Moving Image (BIM) and of CONTINENTE, Research Center in Audiovisual Arts of the National University of Tres de Febrero. She is also the curator of El Cine es Otra Cosa, an experimental film and video series at the Museum of Modern Art in Buenos Aires. She completed his undergraduate studies at the University of Cinema and a Master in Hypermedia at the Université Paris VIII, Paris, France.
She is a tenured professor in the Electronic Arts Degree and in the Master of Technology and Aesthetics of Electronic Arts at the National University of Tres de Febrero, at the Universidad del Cine and at the Maimonides University.
She works on video, installations and site specific interventions. His works fundamentally raise questions related to memory, identity and the world of work.
She was an artist in residence at the Banff Center for the Arts, Canada; at the Center International de Création Vidéo Pierre Schaeffer, France; at the Kunsthochschule für Medien, Germany; at the Schloss Balmoral, Germany; at the Wexner Center for the Arts, United States; at the Université de Québec à Montréal, Canada; at the Chambre Blanche, Quebec, Canada; at the Red Bull House of Art, São Paulo, Brazil, and at Le Centquatre, Paris, France.
Her works received various awards, among others: Estado da Arte, at the 21st Biennial of Contemporary Art Sesc_Videobrasil; BA Specific Site, 2014, Luis Espinal-Mostra CineTrabalho Award, Brazil, 2011; Ars Electronica, 80 + 1 Project (for ARRORRÓ project), 2009; Sigwart Blum Award from the Argentine Art Critics Association, 2007; Media Art Award from the Zentrum für Kunst und Medientechnologie (ZKM), Germany, 2004; First Prize in the National Salon of Visual Arts, 2003; First Prize Videobrasil, 2003; Videoformes Festival Grand Prize, France, 2003, and Tokio Video Award, Japan, 2002.
Its exhibitions include: 2019: 21st Biennial of Contemporary Art Sesc_Videobrasil, Sao Paulo, Brazil; Immediately after and shortly before, Bienalsur, City of Buenos Aires, Argentina; Recovering stories, recovering wishes, Bienalsur, City of Buenos Aires, Argentina; State of Situation, Centro Cultural Conti, City of Buenos Aires, Argentina; Conversation Piece, MacroAsilo – Museo d’Arte Contemporanea di Roma; Canto al trabajo, El Obrador, Buenos Aires, Argentina; Video errant, Miguel Urrutia Art Museum (MAMU), Bogotá, Colombia 2018: State (s) of Emergency, Paço das Artes, San Pablo, Brazil; Artists ’Film International, PROA, Buenos Aires, Argentina; Post-Colonial Frames / Landing Americas, B # side War, International Art Festival on xx Century Conflicts, Treviso, Italy; The future of memory, Parque de la Memoria, Buenos Aires, Argentina. 2017: Jakarta Biennial, Indonesia; Artist ’Film International, Gabriela Golder and Wojciech Bakowski, Whitechapel Gallery, London, England; The look that separates from the arms, BIENALSUR, Haroldo Conti Cultural Center, Buenos Aires, Argentina; Pacific Standard Time: LA / LA, Video Art in Latin America, LAXART, United States; Disasters of Peace, The Horse Hospital, London, England; The center in motion, Centro Cultural Kirchner, Buenos Aires, Argentina. 2016: Gabriela Golder, Dazibao, Montreal, Canada; The earth trembles, Recoleta Cultural Center, Buenos Aires, Argentina; Your subversives: les traces des hommes, Hall Partage, Metz, France; Dissonance, Getty Center, Los Angeles, United States; Aires de familia, Nube Gallery, Santa Cruz de la Sierra, Bolivia. 2015: When the Southern Cross speaks, Göteborg International Biennial for Contemporary Art, Sweden; My Buenos Aires, La Maison Rouge, Paris, France; Foreign spaces. Lugares propios, MARQ, Buenos Aires, Argentina; Experiments in Cinema, Albuquerque, Estados Unidos; Feelings, Beaver Hall Gallery, Toronto, Canadá; Territorios de desastre, EAC, Montevideo, Uruguay. 2014: Multitude, Sesc Pompéia, San Pablo, Brasil; Entre Tiempos… La Colección Jozami en el Museo Lázaro Galdiano, Madrid, España; The Progress Trap, DEAF, Rotterdam, Holanda; Ensayos iluminados, Muntref, Buenos Aires, Argentina. 2013: Panoramas do Sul, Videobrasil, San Pablo, Brasil; Monitoring, Kassel, Alemania; Women commentators, Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Varsovia, Polonia; In the Country of Last Things, Museo de Arte Contemporáneo de Lima, Perú; Conversation Piece, Casa Mariátegui, Lima, Perú. 2012: Recorridos, Centro Cultural Recoleta, Buenos Aires, Argentina; Mediations Biennale, Poznan, Polonia; Care Crisis, Futura Centre for Contemporary Art, Praga, República Checa. 2011: 10th Sharjah Bienal, Emiratos Árabes Unidos; Radical Shift. Politische und soziale Umbrüche in der kunst Argentiniens seit den 60er Jahren, Museum Morsbroich, Leverkusen, Alemania; Time | Behind the Vision, Praxis International, Miami, Estados Unidos. 2010: On ne se moque pas de la mort, Le 104, París, Francia; Habitada, La Llotgeta, Valencia, España; Tales of resistance and change, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt, Alemania; Inconsciente óptico, Galería 713, Buenos Aires, Argentina; Mujeres. 1810-2010, Casa del Bicentenario, Buenos Aires, Argentina. 2009: X Bienal de La Habana, Cuba; Arrorró, Ars Electronica, Linz, Austria; Kunst Direkt, Mainz, Alemania; Tragicomedia, CajaSol, Sevilla, España.