GABRIEL ABRANTES Os Humores Artificiais

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Os Humores Artificiais
2016
Película de 16 mm, transferida a video HD.
Producido por Herma Films.
Con el apoyo financiero de Fundação Serralves. Bienal de São Paulo, Colección Inelcom Arte Contemporáneo e Instituto de Cine y Audiovisual ICA.
30:00

Es una película de ficción con un enfoque documental que estudia la antropología y analiza la inteligencia artificial como una forma de control social y una compleja forma de comunicación. La película, con toques de humor, se centra en las relaciones humanas y cuenta la historia de una chica indígena de la tribu Yawalapiti, de 16 años, llamada Jo, que vive en un pueblo en Mato Grosso, una región del Amazonas. La antropóloga Claude Laroque con la ayuda de la joven indígena comienza una investigación sobre las formas de transmitir emociones a los robots. Juntas enseñan a Coughmann, el robot, una guía para identificar una variedad de estados emocionales humanos. La inteligencia de Coughmann reconoce la ventaja de permanecer amable cuando no logra entender algo y por lo menos fingir comprensión. Y la comprensión de la naturaleza fundamental del humor ayuda a uno a entender al otro. Coughmann se enamora de Jo. El poder de su amor supera cada reinicio.

En imágenes grandiosas, Abrantes habla de este amor. Las grandes preguntas de la vida no se pueden discutir sin humor, cita a Ludwig Wittgenstein y en Os Humores Artificiais, fusiona los pensamientos sobre la antropología, el modo de vida de la comunidad indígena y la idiosincrasia de la inteligencia artificial.

La película, que utiliza cierta estética hollywoodiense fue rodada en Mato Grosso, São Paulo, Canarias y las aldeas Yawalapiti y Kamayura dentro del Parque Indígena del Xingu.

Este proyecto comenzó por el interés que el artista siempre ha demostrado por vincular el humor con la antropología, la inteligencia artificial y el contexto político. El humor es fundamental para las relaciones humanas y es una de las formas más complejas de comunicación. La película juega con el humor desde las tradiciones indígenas hasta los androides cómicos y su intersección con la política, desde los conflictos en las aldeas hasta las protestas masivas indígenas.

Guión: Gabriel Abrantes.
Cinematografía: Jorge Quintela.
Sonido: Marcel Costa, Carlos Abreu.
Edición: Margarita Lucas.
Música: Aamourocean.
Producción: Hermaphrodite Films.
Apoyo: Fundación Serralves, Bienal de Sao Paulo, Colección Inelcom.
Cast: Margarita Lucas, Amanda Rodarte, Gilda Nomacce, Ivo Müller, Jeann Segundo, Mateus Rolim Rodrigues, Rafaela Rocha, Patricia Soso.

 

16 mm film, transferred to HD video.

Produced by Herma Films.

With the financial support of Fundação Serralves. Bienal de São Paulo, Collection loaned by Inelcom Arte Contemporáneo e Instituto de Cine y Audiovisual ICA.

Duration: 30 minutes.

Fiction movie with a documentary approach that studies anthropology and analyses artificial intelligence as a means of social control social and a complex communication style. The movie, with tinges of humour, focuses on human relationships and tells the story of an indigenous girl from the Yawalapiti tribe, aged 16, called Jo, who lives in the town of Mato Grosso, a region in the Amazon. The anthropologist Claude Laroque, with the aid of the young girl, undertakes research into the way of transmitting emotions to robots. Together they teach Coughmann, the robot, a guide to identify a series of human emotional states. Coughmann’s intelligence acknowledges the advantage of remaining friendly when he does not manage to understand something and then at least feign understanding. And the understanding of the fundamental nature of humour, helps each one to comprehend the other. Coughmann falls in love with Jo. The power of love overcomes each reboot.

With grandiose imagery, Abrantes tells of this love. The great questions on life that cannot be discussed without humour, he quotes Ludwig Wittgenstein and in Os Humores Artificiais, he merges thoughts on anthropology, the lifestyle of the indigenous community and the idiosyncrasies of artificial intelligence.

The film, which uses a Hollywoodesque aesthetic, was filmed in Mato Grosso, São Paulo, Canarias and the hamlets of Yawalapiti and Kamayura located in the indigenous settlement of Xingu.

The project came into being out of the interest that the artist has always shown in linking humour with anthropology, artificial intelligence and an political backdrop. Humour is at the fore of his work to show human relationships and it is one of the most complex forms of communication. The movie toys with humour ranging from indigenous traditions to comic androids and their intersection with the police, from the conflicts in the townships to the massive indigenous protests.

Script: Gabriel Abrantes.
Cinematography: Jorge Quintela. 
Sound: Marcel Costa, Carlos Abreu. 
Editing: Margarita Lucas.
Music: Aamourocean.
Production: Herma Films.
Support: Fundación Serralves, Bienal de Sao Paulo, Colección Inelcom. 
Cast: Margarita Lucas, Amanda Rodarte, Gilda Nomacce, Ivo Müller, Jeann Segundo, Mateo Rolim Rodrigues, Rafaela Rocha, Patricia Soso.

Obra de la Colección INELCOM.

Descripción